Els drons obrin una finestra d'oportunitat per a potenciar i millorar la resposta abans situacions d'emergència, mitjançant l'ús de mitjans no tripulats que, a més de proporcionar noves capacitats tecnològiques, contribueixen a la seguretat en la intervenció i a la protecció de la població afectada. En aquest escenari, la Unitat Militar d'Emergències (UME), en col·laboració amb la Subdirecció General de Planificació Tecnologia i Innovació (SDGPLATIN) de la Direcció General d'Armament i Material (DGAM), va organitzar recentment unes jornades en la Caserna General de la UME en la Base Aèria de Torrejón de Ardoz, a Madrid, amb l'objectiu de crear una unitat especialitzada en l'àmbit dels drons (Unitat de Drons de la UME, UDRUME), que serà l'encarregada de potenciar les capacitats de la UME en aquest camp, per al seu ús en qualsevol àmbit operatiu i amb capacitats específiques d'alta tecnologia.
En les jornades, celebrades a l'abril, va participar l'empresa IMSdrones, amb seu en el Parc Científic de la Universitat de València (PCUV), on va presentar tant a comandaments com a operadors les solucions de tecnologia d'informació i intel·ligència ISR en les quals està treballant. En concret, un RPAS elèctric de tres metres d'envergadura i menys de 25 quilos de pes, la seua estació de terra i un centre de comandament i control per a drons com a aposta de futur.
L'empresa va oferir solucions dins de l'àmbit aeri per a la UME que faciliten la seua labor, especialment en les operacions relacionades amb incendis, que suposen quasi el 70% de les seues operacions. L'alerta primerenca, la vigilància i, especialment, la combinació o substitució de mitjans aeris més costosos i amb major risc per a les persones, com els helicòpters, suposen un desafiament tecnològic en matèria de vol, comunicacions i vigilància dels espais de risc.
"Les solucions integrades formaran part de l'entorn aeri, la integració definitiva del qual culminarà amb l'U-Space, com un marc regulador europeu per a drons per a facilitar la integració segura dels drons en l'espai aeri europeu. Es tracta d'una infraestructura digital que permetrà la gestió automatitzada i segura del trànsit de drons de baixa altitud en àrees urbanes i rurals", Luis Vicente Galindo, CEO d'IMSdrones
"Els sistemes ISR inclouen càmeres d'alta resolució, cambres tèrmiques, sistemes de radar, detecció de senyals i sistemes de seguiment d'objectius. Les dades recopilades per aquests sensors poden processar-se per a proporcionar informació valuosa per a la presa de decisions i la planificació d'operacions", descriu Luis Vicente Galindo, CEO d'aquesta empresa TIC situada en el Parc Científic.
Aquestes aeronaus jugaran un paper protagonista en el futur immediat tant en l'àmbit civil com militar, recalca Galindo. "Les solucions integrades formaran part de l'entorn aeri, la integració definitiva del qual culminarà amb l'U-Space, com un marc regulador europeu per a drons que té com a objectiu facilitar la integració segura dels drons en l'espai aeri europeu. Es tracta d'una infraestructura digital que permetrà la gestió automatitzada i segura del trànsit de drons de baixa altitud en àrees urbanes i rurals", avança el CEO d'IMSdrones.
En aquest marc regulador s'està desenvolupant, per part d'IMS, i en resposta al creixent nombre de drons que operen en l'espai aeri d'Europa, un centre de comandament i control de drons que busca garantir la seguretat i privacitat de les persones en terra, la integritat de les operacions i la capacitat de gestionar un gran nombre d'aeronaus a càrrec d'un solo operador, incloent-hi requisits tècnics i operatius per als drons, els operadors i els proveïdors de serveis, així com per a la comunicació i coordinació entre ells. "La incorporació d'aquestes aeronaus a la UME suposarà una millora d'aquests processos, dotant-les de mitjans més efectius per a la millora de les seues operacions amb totes les repercussions socials que suposa", conclou Galindo.
IMSdrones està desenvolupant un centre de comandament i control de drons que busca garantir la seguretat i privacitat de les persones en terra, la integritat de les operacions i la capacitat de gestionar un gran nombre d'aeronaus a càrrec d'un solo operador