L'empresa instal·lada en Parc Científic de la Universitat de València (PCUV), Deepsense, va organitzar al juny, juntament amb el Clúster d'Empreses Innovadores per al Turisme de la Comunitat Valenciana (Adestic) i la UV, la jornada IV Diàlegs amb la Innovació: Dades i IA en Turisme, on ponents de primer nivell de l'àmbit universitari, empreses privades i agents turístics de diferents administracions públiques van tractar la importància d'atraure talent i l'exposició dels desenvolupaments en l'aplicació de l'analítica de dades i la IA en el sector.
L'esdeveniment, que es va desenvolupar en el Saló de Graus de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de la Universitat de València (ETSE-UV) el 8 de juny, va reunir al llarg de dues sessions i una taula redona a ponents com Quique García i Francisco Vaquer, cofundadors de Deepsense; Emilio Soria, catedràtic del departament d'Enginyeria Electrònica i membre del grup d'investigació IDAL; Rafael Magdalena, director de l'Escola d'Enginyeries de la UV (ETSE-UV); Miguel Ángel Catalán, director de projecte DTI de l'Ajuntament de Finestrat; Leire Bilbao, gerent de Visit Benidorm, o el director de Relacions Institucionals en SEGITTUR, Ramón Ferri.
Durant la jornada, també van intervindre el director de Desenvolupament de Negoci en Tixalia i Experticket, David Zaragoza; el director de Digitalització i Intel·ligència en Visit València, Ricardo Millet; el Head of Data en ForwardKeys, Bruno Lechiguero; l'agent d'Innovació, Anàlisi de dades i Big Data en HOSBEC, Jorge Ferrándiz; i el director d'Hosteltur, Carlos Hernández.
Ponents durant la Sessió I: Gestió i plataformes de dades en la destinació turística. Foto: Deepsense
Durant l'esdeveniment, empreses com Deepsense van posar l'accent en la importància de la gestió i les plataformes de dades en la destinació turística a través de la creació d'ecosistemes públic-privats que integren i connecten a tots els actors, des de l'administració pública a les empreses sectorials per a generar i explotar informació i recursos que permeten la modernització de la indústria turística espanyola.
En aquest sentit, es va reivindicar i va exposar el paper de la Plataforma Intel·ligent de Destins, iniciativa desenvolupada per SEGITTUR. Un espai per a la compartició de dades sobre les necessitats, comportament o demandes dels turistes entre destins i empreses per a fer més operativa l'oferta de serveis en temps real durant l'estada del visitant.
Durant la jornada, empreses com *Deepsense van posar l'accent en la importància de la gestió i les plataformes de dades en la destinació turística a través de la creació d'ecosistemes públic-privats que integren i connecten a tots els actors, des de l'administració pública a les empreses sectorials, per a generar i explotar informació i recursos que permeten la modernització de la indústria turística espanyola
Projecte CitCom
En la mateixa línia, es va posar sobre la taula el treball el que s'està desenvolupant des de l'àmbit universitari valencià a través del projecte CitCom, impulsat per la Unió Europea i que pretén facilitar la posada en marxa d'eines per a analitzar les dades dels destins que permeten avaluar l'impacte del turisme, tant a nivell social, econòmic com d'infraestructures. A més d'impulsar la creació d'infraestructures i servidors de la màxima potència de càlcul i anàlisi de les dades que reforcen la capacitat d'investigació i experimentació en IA i evitar la dependència de les grans empreses tecnològiques de la Xina i els Estats Units, que lideren en aquests moments la investigació.
Es tracta d'un projecte que s'estén per onze països interconnectats per tres seus centrals a manera de node nord, centre i sud d'Europa, en el qual València lidera juntament amb Brussel·les i Copenhaguen, la qual cosa la converteix en una de les tres capitals europees de la intel·ligència artificial durant els pròxims cinc anys.
Deepsense destaca la rellevància de l'ús i l'aplicació de la intel·ligència artificial com a clau per a la presa de decisions estratègiques i operatives, com el comportament dels turistes en les reserves de les aerolínies o en la seua estada a la ciutat
En aquest context, Deepsense va exposar exemples sobre l'ús i l'aplicació de la intel·ligència artificial com a tecnologia clau per a la presa de decisions estratègiques i operatives, com el comportament dels turistes en les reserves de les aerolínies o en la seua estada a la ciutat a través dels desplaçaments, compres, forma de pagaments i opinions, així com models predictius sobre la demanda i oferta hotelera per a ajustar de manera òptima els preus dels allotjaments.
Així mateix, durant la trobada es va posar l'accent en la importància de l'atracció i retenció de talent tècnic en el sector turístic per a ser capaços de poder fer front als reptes tecnològics que presenta el sector i poder exportar i internacionalitzar la tecnologia turística desenvolupada en la Comunitat Valenciana i Espanya a través de Adestic.