El catedràtic de Direcció d'Empreses i investigador de l'Observatori GECE, Alejandro Escribá, subratlla que "les empreses que han de rendir comptes són més competitives"
“Entendre els factors interns que fan millorar la competitivitat empresarial, que fan que determinades empreses guanyen diners a curt i llarg termini, siguen solvents i generen cashflow. Aquest és l'objectiu de l'Observatori de Govern, Estratègia i Competitivitat Empresarial (GECE) de la Comunitat Valenciana, una entitat sense ànim de lucre, els serveis del qual són gratuïts i que ha sigut desenvolupada per l'Institut Valencià d'Investigacions Econòmiques (Ivie) amb el suport de la Càtedra de l'Empresa Familiar de la Universitat de València i el patrocini de Bankia”. Així ha començat aquest matí l'economista Alejandro Escribá la seua intervenció com a ponent convidat del Speed-Café Networking en l'àrea empresarial del PCUV. Li han acompanyat el Director de Negoci d'Empreses de Bankia, Carlos Aguilera, i el director del Centre de Empreses de Paterna de Bankia, Ángel Luis Rojas.
Escribá és catedràtic del Departament de Direcció d'Empreses de la Universitat de València, director de la Càtedra d'Empresa Familiar i investigador associat de l'Institut Valencià d'Investigacions Econòmiques (Ivie). Amb el projecte de l'Observatori GECE cerca definir el perfil de les empreses valencianes i individualment de cadascuna. Les anàlisis poden realitzar-se únicament amb dades de la companyia que són públics, com el que hui ha entregat a les empreses presents, "però també poden ser més profunds, únicament heu d'inscriure-vos gratuïtament en el nostre panell i no us llevarem més de 15 minuts a l'any”, ha explicat.
En els informes que aquest matí ha lliurat als responsables d'empreses del Parc*Científic es contempla la posició de la companyia en quatre quartils de competitivitat (empreses superiors, empreses sòlides, empreses modestes i empreses fràgils) i s'indica el seu perfil competitiu pel que respecta a rendibilitat a mitjà i llarg termini, solvència a curt i mitjà termini, generació de liquiditat i productivitat (actius i ocupació).
L'informe personalitzat indica el perfil competitiu de l'empresa sobre la base de diversos ràtios
Fins al moment l'Observatori GECE ha publicat dos informes referits a la competitivitat i al govern del sector empresarial valencià. D'aquests, extrau algunes conclusions. “Dins dels quartils en què podríem dividir a les empreses i que englobaria cadascun al 25% , sorprén conéixer que a la Comunitat Valenciana hi ha més fràgils (28%) i menys superiors (23%). No obstant això, en zones competitives com Madrid, el País Basc i Catalunya aquest rànquing sí funciona i fins i tot creix en positiu, això és, hi ha més empreses superiors que fràgils”, ha apuntat Escribá.
Pel que respecta al sistema de govern, “i segons dades del registre mercantil, el 70% de les empreses valencianes té un administrador únic; això és, no hi ha consell. Aquest model porta a una empresa on les decisions de govern manquen d'una diversitat de perspectives i d'anàlisis. No obstant això, amb només dades públiques el que no podem saber és quants administradors únics compten amb consells d'anàlisis”, ha apuntat. En aquest sentit, Alejandro Escribá sosté que els informes demostren que “les empreses que compten amb l'obligació de respondre davant uns altres són més competitives, per tant, rendir comptes, en general, és bo”.
A punt de publicar-se el tercer informe de l'Observatori GECE, referit a l'estratègia empresarial, ha avançat que “s'observa una associació clara entre els perfils més exportadors i major inversió directa. Tal vegada siga perquè diversificar els riscos i els mercats millora la competitivitat. Una cosa millora l'altra i viceversa”.
Salvador Mena, director centífic d'Epidisease
Com és habitual en aquestes trobades, hui s'han presentat les empreses Epidisease, situada en l'Edifici 3, i Culturalink, acabada d'instal·lar en el Semillero d'Empreses del Campus de Tarongers. Epidisease és una spinoff de la Universitat de València i de l'Institut de Salut Carles III que proporciona serveis innovadors i especialitzats en epigenètica per al desenvolupament de productes sanitaris destinats al diagnòstic in vitro (cerca de biomarcadores epigenètics i kits de diagnòstic/pronòstic), el disseny de nous fàrmacs epigenètics i la identificació de dianes epigenètiques associades a processos patològics. L'empresa ha iniciat un projecte de validació clínica per a un kit patentat de diagnòstic i pronòstic de l'escoliosi idiopàtica mitjançant l'anàlisi de biomarcadors miRNA. “És capaç de diagnosticar la malaltia abans que apareguen els primers símptomes. L'escoliosi idiopàtica té una prevalença important, d'un 3 i un 7%, i afecta a 36 milions de pacients de tot el món”, ha subratllat Salvador Mena, director científic de la companyia.
Per part de Culturalink ha assistit la responsable de Projectes Sendy Ghirardi, qui ha explicat que es dediquen a “analitzar i investigar la relació entre l'economia i la cultura al mateix temps que som assessors d'institucions culturals. Pel que respecta a la investigació, treballem al costat d'ECONCULT, l'àrea d'investigació en Economia de la Cultura i Turisme de la Universitat de València.