Deepsense i l'aposta d'aplicar l'analítica avançada de dades i IA al turisme

14/06/2023

Guanyadora dels Premis VLC/STARTUP del Parc Científic de la Universitat de València (PCUV), l'empresa està enfocada al desenvolupament de projectes a mesura d'analítica avançada de dades i intel·ligència artificial per al sector turístic 

Quique García i Francisco Vaquer, tots dos graduats en Enginyeria Electrònica Industrial, van iniciar un procés de reflexió en 2021 que va desembocar en la creació de Deepsense, una empresa enfocada en l'analítica avançada de dades i IA aplicada al sector turístic a través de projectes a mesura. Aquesta perspectiva innovadora els va permetre guanyar un dels premis del concurs VLC Startup, una cosa que els ha permés créixer en un espai com l'entorn del Parc Científic de la Universitat de València (PCUV)

A més d'aquest tàndem d'enginyers, recentment s'han sumat al projecte un matemàtic i un doctor en analítica avançada de dades, que complementen els coneixements aportats pels fundadors, que van coincidir sent estudiants universitaris. Posteriorment, Vaquer va estar treballant com a responsable de dades en una PIME valenciana i va cursar un Màster en Big Data. García, que va estudiar un Màster en Ciència de Dades en la UV, va treballar a Madrid, primer en una consultora i després en Orange, desenvolupant tasques d'analítica avançada de dades. Les seues trajectòries es van tornar a unir en el Màster en Intel·ligència Artificial de la Universitat de València.

Amb aquestes bases, el projecte ha tirat a caminar sense "cap mena de fons públic o privat, més enllà del concurs VLC Startup del PCUV i el banc Santander, que ha permés cobrir una xicoteta part de la inversió en oficina i equip que es va fer a l'inici d'enguany", destaca García, qui reconeix la cautela de l'equip a l'hora de buscar finançament extern. "Si l'empresa es va muntar per a prendre les nostres pròpies decisions, volem continuar mantenint eixa independència, encara que anem una mica més lents en el creixement. Tampoc el nostre model no és escalable hui dia", matisa García, el projecte del qual prioritza "assentar les bases, veure necessitats que puguen esdevindre productes i començar a desenvolupar algun producte mínim viable que puga dotar d'escalabilitat a mitjà o llarg termini sobre el coneixement de les necessitats i els problemes del sector".

"Si l'empresa es va muntar per a poder prendre les nostres pròpies decisions, volem continuar mantenint aqueixa independència, encara que anem una mica més lents en el creixement", Quique García, CEO i cofundador de Deepsense

Interés del sector turístic en l'anàlisi de dades

deepsense premio 2

Amb el turisme com a àmbit d'acció, en un país referent internacional del sector on, no obstant això, no ha sigut fins als últims anys on s'han posat les bases per al desenvolupament tecnològic, pilotat per la Comunitat Valenciana i destins com València o Benidorm, els fundadors de Deepsense expliquen que "el turisme genera infinitat de dades que no s'han explotat fins ara: dades aèries, reserves, sostenibilitat, traçabilitat de les persones turistes, visites turístiques o productes, entre altres. Combinant eixes dades es pot extraure molt de valor que ajude empreses a millorar els seus serveis o productes i a ser més eficients", assenyala García.

El progrés que significa el tractament de dades també es tradueix en una problemàtica a l'hora de garantir la protecció i seguretat de la informació, reconeixen des de Deepsense, l'equip de la qual advoca els components ètics, socials, polítics i legals en tractar les dades.

"En el camp de la intel·ligència artificial, per exemple, la Unió Europea regula els casos d'ús, prohibint aquells relacionats amb puntuar a les persones, la vigilància o la manipulació del comportament", recorda García, qui també es refereix al debat recent entorn de les implicacions de la IA en matèria de privacitat  i en l'àmbit social i laboral. "És un pas important que la ciutadania es familiaritze amb aquestes tecnologies. Si alguna cosa han permés els famosos desenvolupaments com ChatGPT és portar a totes les capes socials el debat i la conscienciació sobre l'ús i els límits de la IA", recalca.

"Espanya és un dels referents mundials en el sector turístic i no ha sigut fins als últims anys on s'han posat les bases per al desenvolupament tecnològic, pilotat per la Comunitat Valenciana i destins com València o Benidorm", Quique García, CEO i cofundador de Deepsense

La regulació sobre la IA ha d'encaminar-se a les aplicacions i els usos, i no tant en la regulació de la investigació i el desenvolupament, comparteixen des d'aquesta empresa del PCUV. "No conec una regulació que limite la investigació, per exemple, en l'àmbit de les ciències nuclears, però sí en l'ús i aplicacions d'aquestes, per exemple, l'ús d'armes nuclears. Crec que amb la IA hem de prendre el mateix camí: regular el seu ús, no la investigació", sentència García, un dels fundadors de Deepsense.

deepsense premio 2-2

Reconeixements i futur

Des dels seus inicis, aquesta empresa valenciana ha obtingut diversos premis i reconeixements que els han servit, segons valoren, com a "aparador en el pla estatal", la qual cosa els ha permés alhora un millor posicionament i diferenciació a favor de la repercussió i la visibilitat. "Els reconeixements avalen el nostre treball, i és fonamental en etapes tan primerenques, on l'important és la velocitat amb la qual iteres, innoves i reculls resultats", reconeix García.

A més dels Premis VLC/STARTUP del PCUV, Deepsense ha rebut altres reconeixements recents amb motiu de la seua la participació en el projecte  juntament amb VISIT VALÈNCIA, “Primer estudi d'usos de la targeta turística i comportament dels compradors”, guardonat amb el premi Digital Tourist de la patronal d'empreses de tecnologia espanyola AMETIC, en la categoria Gestió de la dada en DTIs, iniciativa que també ha sigut reconeguda en l'esdeveniment AMETIC Artificial Intelligence Summit 2023, que compta amb el suport del Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital a través de la Secretaria d'Estat Digitalització i Intel·ligència Artificial, en la categoria "Social&Public AI". Tots dos guardons han valorat la implementació de mètodes d'analítica avançada de dades i IA per a analitzar l'ús de la València Tourist Card i monitorar i indagar les necessitats de cada turista amb l'objectiu d'adquirir un major coneixement i personalitzar l'oferta turística a la ciutat.

Respecte al futur, García incideix en què el major focus de l'empresa resideix a "consolidar un creixement sostingut" en un moment en el qual l'empresa es troba en una fase de validació del model de negoci. "Si aconseguim acabar d'assentar-nos en el sector i mantindre la recurrència de clients enguany, el nostre objectiu estarà més que aconseguit. A partir d'ací, l'objectiu és continuar creixent i continuar passant-lo bé amb el que fem cada dia", conclou García.