L'I2SysBio aconseguix el segell d'Excel·lència ASPIRA-Max Josefa Barba del CSIC

22/05/2024

Per a la primera fase del programa estratègic Max-CSIC, l'Institut de Biologia Integrativa de Sistemes (I2SysBio), situat en el Parc Científic de la Universitat de València, va presentar la seua autoavaluació que va ser revisada per dos avaluadors. En esta primera fase, el CSIC reconeix l'esforç cap a l'excel·lència que realitzen els seus centres d'investigació i ha sigut superada per un total de 40 instituts. La distinció comporta la dotació de 20.000 euros per al desenvolupament d'una proposta de projecte científic i un pla d'excel·lència

El Projecte Max-CSIC és una iniciativa per a promoure l'excel·lència científica dins de la institució. Per a això es va posar en marxa un marc d'autoavaluació general, accessible i fàcil d'utilitzar per tots els instituts. En 2023 es van entregar les primeres distincions d'excel·lència ASPIRA-Max CSIC a diversos centres que van participar amb èxit en l'experiència pilot del projecte: l'Institut de Química Avançada de Catalunya (IQAC-CSIC), l'Institut de Tecnologies Físiques i de la Informació Leonardo Torres Quevedo (ITEFI-CSIC), l'Estació Biològica de Doñana (EBD-CSIC), l'Institut Geològic i Miner d'Espanya (IGME-CSIC), la Institució Milà i Fontanals d'Investigació en Humanitats (IMF-CSIC) i l'Institut de Polítiques i Béns Públics (IPP-CSIC).

Segons indica Emilia Matallana, directora de l'I2SysBio, “com a centre de recent creació, per al nostre institut l'obtenció del segell ASPIRA-Max Josefa Barba suposa el millor estímul per a continuar treballant en la construcció del centre de referència en Biologia de Sistemes que volem ser, per a implementar el programa científic integrador i multidisciplinari en el qual hem treballat, al llarg de l'últim any, i per a completar la posada en marxa de tota l'activitat, complementària a la investigació pròpiament dita, que definix als centres d'excel·lència”.

Un equip d'experts va analitzar els centres capdavanters d'investigació dins del CSIC per a determinar les característiques que els definixen. Això ha servit per a dissenyar un programa exportable a altres centres d'investigació que els permeta avançar cap a l'excel·lència científica. El programa inclou, entre altres propostes, la concessió d'ajudes econòmiques perquè els centres d'investigació puguen desenvolupar un pla d'actuació propi. Per a això s'establix un itinerari que comporta l'assignació de recursos i acreditacions d'excel·lència.

"per al nostre institut l'obtenció del segell ASPIRA-Max Josefa Barba suposa el millor estímul per a continuar treballant en la construcció del centre de referència en Biologia de Sistemes que volem ser", Emilia Matallana, directora de l'I2SysBio

Així, el projecte científic i el pla d'excel·lència, elaborats en la primera fase seran avaluats per comités interns i externs. La superació de la segona fase comportarà la concessió de fins a 300.000€, per a la posada en marxa i desenvolupament del pla d'excel·lència. A més, rebran el segell d'Excel·lència ASPIRA-Max Sagrario Martínez-Carrera. La tercera i última fase, consistirà en l'avaluació ex-post de manera que els centres que obtinguen una valoració positiva reben el segell d'Excel·lència ASPIRA-Max Margarita Comas, màxim reconeixement a l'esforç cap a l'excel·lència científica atorgat per la presidència del CSIC.

Cada distintiu porta el nom d'una investigadora que ha desenvolupat la seua carrera en una de les tres àrees científiques del CSIC: Josefa Barba, llicenciada en farmàcia i doctora en ciències, va desenvolupar una prolífica carrera en el camp de les neurociències i els processos d'aprenentatge; Sagrario Martínez-Carrera, doctora en química, va treballar en el Departament de Cristal·lografia del hui Institut de Química Física Blas Cabrera i és considerada com un dels exponents de la ciència espanyola de mitjan segle XX, i Margarita Comas, doctora en biologia i escriptora, va desenvolupar la seua carrera científica en pedagogia, destacant per la seua labor en la introducció de la didàctica de les ciències a Espanya i l'homologació de la dona i l'home en l'espai acadèmic.