La planificació dels recursos i la relació amb el client, en el centre de la transformació digital

04/10/2023

La Fundació Parc Científic de la Universitat de València (FPCUV) va organitzar un esdeveniment a l'auditori Marie Curie del Parc Científic per a donar a conéixer les eines que col·laboren en la gestió empresarial, juntament amb casos èxit d'implantació i posada en marxa de solucions innovadores encaminades a la digitalització dels processos en les organitzacions

La jornada Transformació digital de processos a través d'eines Microsoft, que es va celebrar el 22 de setembre a l'auditori Marie Curie del Parc Científic de la Universitat de València (PCUV), va reunir diversos professionals de la digitalització amb l'objectiu d'abordar les claus en els processos de transformació digital de manera reeixida en les organitzacions. L'acte va comptar en la col·laboració de Lãberit com partner tecnològic de Microsoft, i amb el suport de l'Agència Valenciana de la Innovació (AVI).

Aquest esdeveniment, dirigit als responsables de dur a terme el canvi cap a la digitalització en les organitzacions, va posar el focus en el procés mitjançant el qual les empreses transformen el seu model operatiu, la seua proposta de valor i la seua relació amb el client amb el suport de la tecnologia i l'impuls de les persones que el componen. Aquest canvi ofereix una sèrie d'avantatges a les empreses com: la millora de la relació amb els proveïdors, innovació en productes i serveis, major agilitat en la resposta al mercat, reducció de costos, augment de la productivitat i eliminació de minvaments. Així mateix, durant la jornada es van tractar els avantatges de les solucions informàtiques en el núvol, especialment Microsoft Dynamics CRM i Microsoft Business Central ERP.

 "Les organitzacions que pensen que no és necessari millorar o canviar pateixen 'una síndrome' que farà que eixa empresa tard o d'hora vaja malament", Francisco Javier Félix, consultor en Lãberit

 

En aquest sentit, Francisco Javier Félix, consultor en Lãberit, va enfocar la seua ponència: La importància de la flexibilitat d'un Enterprise Resource Planning  (ERP) per a la seua adaptació a entorns canviants en aspectes com les noves normatives sobre la regulació del plàstic; nous negocis, com el marketplace -B2B, nous processos, com és el cas de l'ISO 9001 - 14001, i la importància dels nous riscos que sorgeixen en les organitzacions, com és el cas de la ruptura de la cadena de subministraments.

Per a abordar aquests punts, el consultor de Lãberit va posar l'accent en "el canvi". Segons va explicar, totes les empreses han de canviar i adaptar-se. De fet, va assenyalar que "l'única cosa segura que hi ha en la vida és el canvi. Cal adaptar-se". En aquest sentit, Francisco Javier Félix va considerar que les organitzacions que pensen que no és necessari millorar o canviar pateixen "una síndrome" que farà que eixa empresa "tard o d'hora vaja malament". Així mateix, va comentar que existeixen dos factors pels quals les empreses canvien: els legals i les millores de procés.

Així, el consultor en Lãberit va posar diversos exemples d'empreses que van haver de canviar per l'entrada en vigor de l'Impost especial sobre els envasos de plàstic no reutilitzables (IEEPNR). Encara que també va assenyalar que el canvi en les empreses "moltes vegades no són perquè s'imposen, sinó pel caràcter de l'organització". En aquesta línia, va comentar el cas d'una empresa que va evitar repercutir en els seus clients l'augment de costos provocat pel IEEPNR a través d'uns millors proveïdors que eren capaços de subministrar un producte de la mateixa qualitat, però amb una reducció del 35% del plàstic no reciclat.

P1300683

Francisco Javier Félix, consultor en Lãberit durant la seua ponència La importància de la flexibilitat d'un ERP per a la seua adaptació a entorns canviants. FOTO: FPCUV

A més, Francisco Javier Félix va recomanar que "a l'hora de buscar una ERP, no té perquè ser el millor del sistema", sinó que l'organització ha de considerar que es tracte de "una ERP flexible, ja no sols quant a adaptació", també en el referit a "la xarxa de partners en el teu territori" que disposa eixa ERP. Respecte a la Millora de Processos, el consultor en Lãberit va advocar per ISO Management, una solució que permet gestionar les certificacions de l'ISO9001 - 14001. Referent a això, va apuntar que "l'ISO9001 és extremadament important" perquè es preocupa que "les nostres empreses tinguen una qualitat prou alta com per a competir amb qualsevol oponent".

Quant a les plataformes de marketplace, com Amazon, va destacar que qualsevol organització que compte amb una, "ajudarà al fet que els productes i serveis que de normal estaven focalitzats en la xarxa comercial més pròxima, passen a ser un producte i un servei global". "Al final ens hem d'adaptar a aquestes grans multinacionals que ens obliguen a espavilar i a treballar més. És per això, que cada vegada més les solucions que estem implementant van en la direcció de l'e-comerce", va afegir.

Màrqueting a través d'un CRM i ús de la IA

La segona ponència de la jornada, titulada: Gestió dels processos de vendes i de màrqueting a través d'un Client Relationship Management (CRM). Ús de la IA en la relació amb els clients, en la qual Julián Lorenzo, director de relacions amb l'Aliança Microsoft, va tractar diversos punts com l'anàlisi conversacional, la generació de continguts, les prediccions en vendes i l'automatització de processos de màrqueting.

"Els últims anys hi ha hagut un canvi de paradigma sobretot en el referit a la venda en línia", i segons va afegir Lorenzo, "enganxar als clients és fonamental". En aquesta línia va canalitzar una ponència en la qual va combinar el camp de les vendes amb les modes actuals, com és el cas de la intel·ligència artificial, que malgrat que va indicar que "porta amb nosaltres des de fa anys", actualment "és una tecnologia més madura amb moments d'auge, on les universitats espanyoles han tingut rellevància gràcies al gran nombre de departaments de llenguatge natural en quasi totes elles".

Així mateix, el director de relacions amb l'Aliança Microsoft va posar l'accent en l'algorisme d'intel·ligència artificial que posarà a la disposició de l'usuari Microsoft, anomenat Azure OpenAI, i estarà disponible en tots els productes de la marca. En aquest sentit, Microsoft també introdueix eines com copilot "amb l'objectiu que en cada companyia tinga el seu propi i no un general", i  a través de processos d'injecció de la informació que genera cada organització aquesta es beneficie de "algorismes propis". D'altra banda, Lorenzo va exposar alguns exemples actuals d'ús de la intel·ligència artificial, com és el cas de facilitació de les relacions internacionals a través de la traducció automàtica, sistemes de diagnòstic mèdic més precisos o els sistemes de conducció autònoma.  

P1300707

Julián Lorenzo, director de relacions amb l'Aliança Microsoft, durant la seua ponència: Gestió dels processos de vendes i de màrqueting a través d'un CRM. Ús de la IA en la relació amb els clients. FOTO: FPCUV
  
També va enumerar els requisits que ha de complir una empresa per a considerar-se completament transformada digitalment, i és que és necessari que l'organització tinga una visió estratègica a llarg termini que vaig guiar els seus processos de decisió, que estiga bolcada a satisfer al client, que entenga la importància de les dades i el seu correcte ús per a l'èxit de l'organització. De fet, va apuntar que "actualment les empreses generen un volum de dades ingovernables", per la qual cosa seria impossible manejar-los de manera manual. A més, va posar l'accent en la capacitat de resposta davant els canvis en el mercat, el client i la competència amb agilitat. Per a exemplificar-ho, va comentar el canvi patit en el màrqueting en els últims anys, i va assenyalar que "hem passat del tot al jo" a través d'eines com el inbound màrqueting, convertint-se la intel·ligència generativa en el "futur del màrqueting gràcies a un nivell de personalització molt ampli amb missatges molt directes".
 
"Aquesta tecnologia és molt bona, ens aporta molt valor, però no podem oblidar que darrere de la IA hi ha un algorisme amb entrenament i treball de molts enginyers, no obstant això, no deixa de donar una resposta única a una proposta. Per tant, hem d'estar observants. És un copilot, un ajudant", va advertir Julián Lorenzo, alhora que va tancar la seua ponència amb els possibles riscos que representa la IA per a la humanitat, com ara: la perduda del control si aquesta es torna més intel·ligent i autònoma, la creació d'armes autònomes letals, elements de manipulació o engany per a aprofitar-se de la nostra psicologia emociones o biaixos, la desigualtat o la injustícia social i la degradació o destrucció del medi ambient.
 

  "Aquesta tecnologia és molt bona, ens aporta molt valor, però no podem oblidar que darrere de la IA hi ha un algorisme amb entrenament i treball de molts enginyers, no obstant això, no deixa de donar una resposta única a una proposta. Per tant, hem d'estar observants. És un copilot, un ajudant",  Julián Lorenzo, director de relacions amb l'Aliança Microsoft

 

Casos d'èxit

Per a exemplificar la informació aportada en les ponències de la jornada i posar punt final a aquesta, representants de Lãberit, FPCUV, Inndromeda, l'Institut Tecnològic d'Informàtica, Electrogrup i Escola Camp Joliu van posar sobre la taula Casos d'èxit de digitalització de processos. En aquest punt, tres van ser els pilars que van destacar els participants. Al llarg de les seues intervencions, van posar en valor el negoci, la tecnologia i la cultura, encara que tampoc sense oblidar la necessitat de presentar un procés de digitalització planificat i ordenat. Tot això, sense perdre de vista quin és l'estat actual de digitalització en la Comunitat Valenciana. 

Francisco Ricau, responsable de l'àrea d'Informació Estratègica i Innovació Empresarial en ITI - Institut Tecnològic d'Informàtica, va destacar que la Comunitat Valenciana es troba en la mitjana espanyola de digitalització, encara que en el camp de les empreses va advertir que "hi ha un grau molt desigual, sobretot motivat no tant pel sector, sinó per la grandària" . "Tenim grans empreses que no sols són líders en el seu sector, sinó que van apostar per la digitalització i estan ara en fases molt madures i plantejant-se reptes molt importants, i no obstant això tenim petites i mitjanes empreses on s'està avançant, però encara tenen camí per recórrer", va destacar Ricau.

P1300742D'esquerra a dreta: Kristin Suleng, responsable de Comunicació i Màrqueting del Parc Científic Universitat de València (PCUV);  Óscar David Sánchez, director de Inndromeda; Francisco Ricau, responsable de l'àrea d'Informació Estratègica i Innovació Empresarial en ITI - Institut Tecnològic d'Informàtica; Ernest Egea, director de Comunicacions en la Escola Camp Joliu; Luis Cortés i Mariano Serra, responsables de l'Àrea Economicofinancera i TIC respectivament en la Fundació Parc Científic Universitat de València; i Julián Lorenzo, director de relacions amb l'Aliança de Microsoft en Lãberit. Foto: FPCUV

En aquesta línia, Julián Lorenzo, director de relacions amb l'Aliança de Microsoft en Lãberit, va afegir que les empreses estan tenint un "canvi de mentalitat" de cara a la digitalització però pel fet que "el mercat els obliga". "O ho fas o desapareixes, no hi haurà moltes més alternatives", va avisar. D'altra banda, va destacar que "hi ha dèficits importants, però això no vol dir que hi haja una gran avantguarda".

Així, Juan José Miralles, gerent de Electrogrup Generadors i Grues Miralles, S.L., va comentar que des de fa uns anys en la seua empresa "aposta per la implantació de tecnologies", a més de treballar amb Lãberit i Microsoft. Així mateix, va apuntar que "segons anava creixent l'empresa et vas digitalitzant amb les opcions que teníem llavors", però segons va afegir "arribes a uns volums de facturació i et fixes uns objectius que si no estàs preparat et poden desbordar". De fet, Miralles va destacar que estan "molt sorpresos", perquè l'any 2022 van tindre un creixement per damunt del 70%. "Tindre implantat el Business Central ens ha permés assumir aquest augment de treball", va concloure.

"Tenim grans empreses que no sols són líders en el seu sector, sinó que van apostar per la digitalització i estan ara en fases molt madures i plantejant-se reptes molt importants, i no obstant això tenim petites i mitjanes empreses on s'està avançant, però encara tenen camí per recórrer", Francisco Ricau, responsable de l'àrea d'Informació Estratègica i Innovació Empresarial en ITI - Institut Tecnològic d'Informàtica

En el cas d'Ernest Egea, director de comunicacions en la Escola Camp Joliu, comptar amb les eines que ofereix Microsoft permet organitzar d'una millor forma la vida a l'escola dels seus alumnes gràcies a "l'automatització de processos". A més, va afegir que perquè el procés de digitalització siga reeixit "hem d'implicar i formar a tota l'organització per a evitar que en tres mesos cada treballador estiga amb el seu full d'Excel", amb la qual cosa la digitalització "no ens haurà servit absolutament per a res". "No hem de diluir-nos amb la tecnologia, ha de ser tot el contrari, que aquesta ens permeta potenciar el que som", va tancar la seua intervenció.

Així mateix, Mariano Serra, responsable de l'Àrea TIC en la Fundació Parc Científic Universitat de València (FPCUV), va ressaltar les fites més importants que es van dur a terme per a digitalitzar la FPCUV. "Un dels primers va ser la gestió documental i entorn col·laboratiu que despleguem a través de Lãberit amb eines Microsoft. Ens ha aportat molt de valor, perquè passem dels repositoris en discos durs en el núvol", va explicar. A més, va posar l'accent en l'anàlisi de processos, a través de l'aplicació de la Metodologia Lligen en la que es va involucrar tota l'organització en una sèrie de jornades. Pel seu costat, Luis Cortés, responsable de l'Àrea Economicofinancera en la FPCUV, va comentar que "el repte que abordem ara és que les quinze persones de la Fundació treballem amb un sistema integrat, perquè hem arribat a l'any 2023 amb solucions ofimàtiques que han anat resolent les solucions de les nostres àrees, llavors ha arribat el moment de ser més eficients. Tenim una capacitat d'aprofitament dels recursos interns major, connectarem millor amb el client, amb els nostres usuaris, tindrem dada única i traçabilitat".

Finalment, Óscar David Sánchez, director de Inndromeda, va incidir en les barreres que es troben a l'hora d'aplicar un procés de digitalització. "El convenciment de la direcció jo crec que és una cosa essencial. Òbviament ha d'haver-hi un departament impulsor, però si després es topa amb una barrera per dalt que li impedeix desenvolupar els projectes i generar eixe marc de confiança de compartir on posar en marxa aquestes iniciatives de transformació serà molt difícil que funcionen, i el que és pitjor, té una probabilitat major d'acabar en fracàs", va advertir.

"El repte que abordem ara és que les quinze persones de la Fundació treballem contra un sistema integrat, perquè hem arribat a 2023 amb solucions ofimàtiques que han anat resolent les solucions de les nostres àrees, i ha arribat el moment de ser més eficients. Tenim una capacitat d'aprofitament dels recursos interns major, connectarem millor amb el client, amb les persones usuàries, tindrem una dada única i traçabilitat", Luis Cortés responsable de l'Àrea Economicofinancera en l'FPCUV

El full de ruta del pla d'implantació digital marca la pauta de les accions a abordar en el procés. Una d'aquestes accions consisteix en l'anàlisi i definició dels processos i procediments per a facilitar la seua digitalització, per la qual cosa s'hauran d'identificar els processos amb l'objectiu d'eliminar desaprofitaments i optimitzar els recursos emprats. Per a aconseguir l'eficiència operativa, una vegada analitzats i definits els processos, es procediran a estandarditzar i digitalitzar a través d'eines com la gestió de relació amb els clients, Client Relationship Management (CRM), i mitjançant altres com els sistemes de planificació de recursos empresarials, Enterprise Resource Planning (ERP).

La combinació d'aquestes solucions permet gestionar tota la informació de l'empresa integrant-la i connectant-la, incrementant l'eficiència en l'organització, compartint les dades entre les diferents àrees. Aquest sistema d'informació integrada permet disposar d'una visió global del client i oferir-li una millor experiència.

 

Amb el suport de:

AVI_Convivencia_RGB